google maps

marți, 12 octombrie 2010

materie tic clasa a 10 a

Transformările societăţii româneşti din ultimii ani, dezvoltarea şi răspândirea in­formaticii, pătrunderea elementelor moderne de comunicaţii şi tehnologii informatice în ţara noastră, impun o pregătire diversificată a tinerilor în acest domeniu. Disciplina „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiei”, din cadrul ariei „Tehnologii”, trebuie să asigure dobândirea unor cunoştinţe de utilizare a calculatorului si a programelor, de tehnologia informaţiei şi comunicării la nivel de cultură generală, necesare unor activităţi cu caracter apli­ca­tiv utile în mediul în care îşi vor desfăşura activitatea.
Pornind de la faptul că nu există domeniu de activitate unde să nu se prelucreze şi să nu se transmită informaţii atât în cadrul domeniului respectiv cât şi spre exteriorul lui, afirmăm că azi informaţia este foarte preţioasă, ea trebuie stocată, prelucrată şi transmisă în condiţii care asigură corectitudine şi exactitate, deci la nivel pro­fe­sio­nal.
Dezvoltarea deprinderilor moderne de utilizator, adică pregătirea elevi­lor astfel încât să poată beneficia de lumea calculatoarelor, respectiv să poată folosi avantajele ştiinţei calculatorului, trebuie să stea în atenţia învăţă­mân­tului preuniversitar.
Informatica a pătruns astăzi în cele mai variate domenii, deci indiferent de profe­­sia pe care o va alege un tânăr, la viitorul lui loc de muncă în mileniul III, cu sigu­ran­ţă va avea nevoie de cunoaşterea modului de utilizare a unui instrumentar in­for­ma­tic. Este nevoie ca iniţierea tinerilor din toa­te şcolile în utiliza­rea calculatoarelor să se facă la un nivel pe care îl numim azi nivel de cul­tu­ră generală.
Tehnologia informaţiei, prin specificul ei, este esenţial legată de lucrul individual pe un calcu­lator, deci dezvoltă deprinderea de a lucra individual. Pe de altă parte, prin inter­mediul reţelelor de calculatoare este posibil schim­bul de informaţii între mai mulţi utilizatori de calculatoare mult mai efi­cient decât prin orice altă metodă clasică.
Educarea elevilor în spiritul unei activităţi desfăşurate în grup, în co­­la­­bora­re se finalizează prin predarea informaticii orientată pe proiecte. Obişnuirea elevilor cu responsabilităţi, cu răspunderea privind finalizarea propriei munci şi asigurarea înlănţuirii unor elemente realizate în paralel, îi va pregăti în mod cât se poate de clar pentru o activitate pe care cu siguranţă o vor întâlni în viitor. 
Educarea elevilor pentru realizarea unor produse utilizabile, dezvol­ta­rea spi­ritu­lui inventiv şi creator apare ca un obiectiv impus de sistemul economic în care trăim şi vom trăi şi în viitor. Indiferent de conţinutul aplicaţiei, ceea ce realizează elevul, trebuie să fie utilizabil; altfel spus, trebuie să aibă toate calităţile unui produs.
Datorită implicaţiei pe care tehnologia informaţiei o are azi în toate profesiile, rezultă caracterul ei interdisciplinar. Deci, nu putem vorbi despre tehnologia informaţiei pur şi simplu. Ea nu poate fi privită ca o disciplină independentă şi nu poate fi ţinută între bariere create artificial.
Elevii trebuie să înţeleagă conexiunile dintre tehnologia informaţiei/ utilizarea calculatorului şi societate şi să fie capabili să se adapteze dinamicii schimbărilor determinate de aceste conexiuni.
Actualul plan de învăţământ cuprinde în trunchiul comun disciplina „Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor”. Avantajele pe care le prezintă actuala programă pentru disciplina “Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor” sunt următoarele:
-         curriculum centrat pe raţionalizarea activităţilor de învăţare, în funcţie de competenţele generale şi de competenţele specifice
-         încurajarea cooperării între elevi prin activităţi de grup cu asumarea de roluri individuale pentru realizarea unor sarcini de lucru
-         conţinuturile sunt adaptabile resurselor locale

Prezentul curriculum şcolar cuprinde programa pentru disciplina Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, studiată în trunchiul comun, la profilurile şi specializările, cu o  oră/ săptămână în clasa a X-a, conform ordinului OMECT nr. 5723/23.12.2003.
Programa are următoarele componente:
-         Notă de prezentare
-         Competenţe generale
-         Valori şi atitudini
-         Competenţe specifice şi conţinuturi
-         Sugestii metodologice.

În elaborarea programei de faţă au fost luate în consideraţie atât cercetările în domeniul curricular, standardele pe plan internaţional, cât şi opiniile unor profesori cu o bogată experienţă didactică. Programa actuală trebuie înţeleasă ca o etapă necesară pentru crearea unei expertize adecvate revizuirilor ulterioare. Ţinând cont de noutatea formei de prezentare, sunt necesare următoarele completări:
-         competenţele generale sunt ansambluri structurate de cunoştinţe şi deprinderi; ele se definesc pe obiect de studiu şi se formează pe durata învăţământului liceal;
-         competenţele specifice se definesc pe obiect de studiu şi se formează pe durata unui an de studiu. Ele sunt deduse din competenţele generale.











COMPETENŢE GENERALE



1.     Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru realizarea unei prezentări – PowerPoint
2.     Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru calculul tabelar - Excel 
3.     Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru baze de date - Access


VALORI ŞI ATITUDINI

·          Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor
·          Exprimarea unui mod de gândire creativ, în structurarea şi rezolvarea sarcinilor de lucru
·          Conştientizarea impactului social, economic şi moral al utilizării calculatorului
·          Formarea obişnuinţelor de alegere corespunzătoare a aplicaţiilor în abordarea sarcinilor de lucru
·          Manifestarea unor atitudini favorabile faţă de ştiinţă şi de cunoaştere în general
·          Manifestarea disponibilităţii de a evalua/autoevalua activităţi practice
·          Manifestarea iniţiativei şi disponibilităţii de a aborda sarcini variate
·          Formarea capacităţii de a utiliza instrumente informatice
·          Formarea şi dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând mijloacele specifice unui sistem informaţional
·          Înţelegerea impactului tehnologiilor informatice în societate precum şi a conexiunilor dintre tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor şi alte obiecte de studiu. 



COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI

1.      Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru realizarea unei prezentări – PowerPoint
Competenţe specifice
Conţinuturi
1.1. Aplicarea operaţiilor de bază necesare realizării unei prezentări
·         Pornirea aplicaţiei
·         Deschiderea unei prezentări existente – modificarea şi salvarea prezentării
·         Închiderea prezentării
·         Folosirea „Ajutor” – ului
1.2. Aplicarea elementelor de bază în procesarea textului
·         Crearea unei noi prezentări
·         Alegerea caracteristicilor pentru diapozitiv (slide) – modificarea acestora
·         Inserarea unui text
·         Inserarea unei imagini
1.3. Utilizarea operaţiilor de bază necesare pentru realizarea unei prezentări - copiere, mutare, ştergere
·         Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare,  Lipire pentru a copia text, imagine, diapozitive în cadrul unei prezentări sau între mai multe prezentări active
·         Ştergerea obiectului selectat
·         Reordonarea diapozitivelor într-o prezentare
·         Ştergerea unei/unor folii dintr-o prezentare
1.4. Aplicarea modalităţilor de formatare a unei prezentări
·         Formatarea textului – corp de literă, stil, mărime, culori, centrare, aliniere
·         Redimensionarea şi mutarea casetelor text într-un diapozitiv
·         Setarea grosimii liniei, stilului şi culorilor unei casete text
1.5.  Utilizarea elementelor grafice în prezentare
·         Inserarea obiectelor grafice în prezentare: linii, casete, cercuri
·         Modificarea poziţiei şi aspectului unui obiect grafic -  mutarea, mărime, culoare, umbriri
1.6. Utilizarea diagramelor
·         Crearea unei diagrame
·         Modificarea structurii unei diagrame
·         Crearea de diferite tipuri de diagrame: bar chart, pie chart, etc.
1.7. Inserarea imaginilor şi altor obiecte într-o prezentare
·         Inserarea unei imagini – modificarea proprietăţilor imaginii, mutarea ei în alt diapozitiv, adăugarea de efecte de contur pentru obiect
·         Importarea altor obiecte în prezentare: text, foi de calcul, tabele, diagrame, fişiere grafice
1.8. Realizarea animaţiei într-o prezentare
·         Adăugarea de efecte de animaţie
·         Schimbarea efectelor de animaţie preselectate
·         Adăugarea de efecte de tranziţie a diapozitivelor
1.9. Realizarea unei prezentări
·         Selectarea formatului de ieşire optim pentru prezentare: overhead, handout, diapozitive de 35 mm (35 mm slides), prezentare pe ecran (on‑screen show)
·         Schimbarea orientării diapozitivelor - orizontal, vertical
·         Adăugarea diapozitivelor de note pentru prezentator
·         Începerea unui slide-show de la orice folie
·         Folosirea instrumentelor de navigare pe ecran
·         Ascunderea unui /unor diapozitive
1.10. Identificarea modalităţilor de a realiza tipărirea prezentării
·         Tipărirea diapozitivelor în diferite formate
1.11. realizarea unor aplicaţii practice
·         Sugestii: realizarea unei prezentări vizând anotimpurile

2.      Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru calculul tabelar - Excel
Competenţe specifice
Conţinuturi
2.1. Aplicarea operaţiilor elementare şi a conceptelor de bază ale aplicaţiei  Excel

·       Deschiderea aplicaţiei
·       Deschiderea, salvarea unei foi/registru de calcul
·       Folosirea funcţiei „ajutor”
·       Închiderea aplicaţiei
·       Moduri de vizualizare
2.2. Utilizarea opţiunilor de formatare şi gestionare a datelor din foile de calcul

·        Formatarea documentului: stabilirea dimensiunilor şi marginilor paginii, orientarea acesteia, adăugare  antet şi subsol, introducere numere pagină, etc.
·        Formatarea celulelor în conformitate cu tipul datelor ce le vor conţine
·        Introducerea de informaţii într-o celulă: numere, text, simboluri
·        Formatarea textului: font, dimensiune, stil, culoare, orientare
·        Selectarea unei celule sau a unui grup de celule adiacente sau neadiacente, a unei linii, a unui rând
·        Copierea/mutarea conţinutului unei celule într-o altă celulă a aceleiaşi foi de calcul sau a altei foi de calcul active sau între registre
·        Ştergerea unei celule sau a unui grup de celule adiacente, a unei linii, a unui rând
·        Căutarea/înlocuirea conţinutului unei celule
·        Inserarea de rânduri/coloane
·        Modificarea dimensiunilor liniilor şi coloanelor
·        Unirea celulelor şi stabilirea tipului de aliniere
·        Stabilirea tipurilor de margini utilizate pentru o celulă sau un grup de celule
·        Sortarea datelor după unul sau mai multe criterii
2.3. Utilizarea formulelor şi a funcţiilor

·        Introducerea unei formule simple într-o celulă
·        Formule aritmetice şi logice pentru adunări, scăderi, înmulţiri şi împărţiri
·        Completarea automată a unei serii de date (autofill).
·        Folosirea funcţiilor: min, max, count, sum, average
·        Funcţia IF
·        Folosirea referinţei relative, absolută sau mixtă a unei celule în formule sau funcţii
2.4. Utilizarea corectă a optiunilor de tipărire a unei foi de calcul
·        Fixarea opţiunilor pentru tipărire
·        Tipărirea unei secţiuni a foii de calcul, a unui grup de celule adiacente, a foii de calcul active sau a unui registru de calcul
2.5. Utilizarea unor tehnici şi procedee de realizare de grafice şi diagrame
·        Diagrame şi grafice realizate cu ajutorul datelor din registru de calcul
·        Editarea şi modificarea unei diagrame sau a unui grafic
·        Schimbarea tipului diagramei
·        Mutarea/copierea, ştergerea diagramelor sau  a graficelor
2.6. Realizarea de import  obiecte
·        Importul de fişiere imagine, grafice, etc. într-un registru de calcul
·        Copierea, mutarea şi redimensionarea obiectului importat
2.7. Realizarea unor aplicaţii practice
·        Sugestii: situaţia mediilor elevilor clasei la sfârşitul unui semestru
·        Calcule de dobânzi bancare
·        Realizarea unor tabele de buget
·        Inventare

3.      Utilizarea aplicaţiilor software specializate pentru baze de date – Access
Competenţe specifice
Conţinuturi
3.1. Aplicarea operaţiilor elementare şi a conceptelor de bază ale aplicaţiei  Access

·       Deschiderea aplicaţiei
·       Deschiderea, modificarea, salvarea şi închiderea unei baze de date existente
·       Folosirea funcţiei „ajutor”
·       Închiderea aplicaţiei
·       Moduri de vizualizare
3.2. Operarea  cu baze de date

·        Proiectarea unei baze de date
·        Crearea unei tabele
·        Definirea unei chei primare
·        Stabilirea unui index
·        Modificarea proprietăţilor unui câmp
·        Introducerea de date în tabelă
·        Vizualizarea informaţiilor dintr-o tabelă
·        Modificarea datelor într-o tabelă
·        Adăugarea de înregistrări într-o bază de date
·        Ştergerea de înregistrări într-o bază de date
3.3. Crearea şi utilizarea formularelor

·        Crearea unui formular simplu
·        Introducerea datelor în baza de date folosind formulare simple
·        Formatarea textului
·        Schimbarea culorii fondului într-un formular
·        Importul unei imagini sau fişier text într-un formular
·        Modificarea modului de aranjare a obiectelor în formular
3.4. Utilizarea informaţiilor dintr-o bază de date
·        Conectarea la o bază de date existentă
·        Căutarea unei înregistrări
·        Crearea unei interogări simple
·        Crearea unei interogări multiple
·        Salvarea unei interogări
·        Filtre: adăugare, eliminare
·        Adăugarea, eliminarea de câmpuri într-o interogare
·        Selecţia şi sortarea datelor după criterii sau în baza operatorilor logici uzuali
3.5. Crearea şi utilizarea rapoartelor
·        Crearea unui raport
·        Modificarea unui raport
·        Crearea, modificarea unui antet şi subsol
·        Gruparea datelor într-un raport, total-raport, subtotal-raport
3.6. Realizarea unor aplicaţii practice
·        Sugestii: realizarea bazei de date a clasei şi interogarea ei



SUGESTII METODOLOGICE
Predarea-învăţarea disciplinei Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor va fi orientată pe rezolvarea unor sarcini de lucru, utilizându-se preponderent metoda învăţării şi a formării deprinderilor prin rezolvarea unei game cât mai variate de aplicaţii practice şi punându-se accent pe realizarea cu exactitate şi la timp a cerinţelor sarcinilor de lucru. Realizarea proiectelor în cadrul activităţilor practice va urmări dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă.
Locul de desfăşurare a instruirii se recomandă a fi un laborator de informatică în care – pentru optimizarea demersului didactic – este necesar să existe o dotare minimală care presupune un număr de calculatoare egal cu numărul elevilor din clasă, conectate în reţea şi cu acces la toate serviciile INTERNET. Configuraţia calculatoarelor trebuie să permită rularea aplicaţiilor prin care vor fi formate competenţele specifice.
Profesorii vor alege cele mai potrivite aplicaţii în funcţie de specialitate.
În laborator trebuie să existe de asemenea, o imprimantă şi dispozitive periferice şi de memorare externă. Prezenţa unui videoproiector va îmbunătăţi instruirea interactivă.
Pentru a se asigura contactul cu echipamente specifice domeniului care nu există în unitatea de învăţământ se recomandă efectuarea unor vizite didactice la agenţi economici de profil, institute de cercetare şi proiectare (exemple: calculatoare de proces, sisteme de control şi siguranţa traficului, etc.).
Specificul disciplinei impune metode didactice interactive, recomandând cu precădere aplicaţiile practice individuale, metoda descoperirii, a demonstraţiei, conversaţia euristică.
Dinamica acestui domeniu, extrem de rapidă, determină actualizarea permanentă a produselor soft prin prezentarea celor mai noi versiuni, astfel încât absolvenţilor să le fie mai uşor să se adapteze evoluţiilor ulterioare din activitatea productivă.
Pentru a evita disfuncţiile provocate de eventualele erori ale elevilor pe parcursul instruirii, este necesar ca profesorul să urmărească strict fiecare elev, ceea ce presupune recurgerea la un sistem ordonat de prezentare, pas cu pas, în ritm impus, a facilităţilor unui program. După aceea, ritmul de instruire poate diferi în funcţie de particularităţile fiecărui elev. Pregătirea în laboratorul de informatică are o specificitate care se bazează, în principal, pe realizarea etapă cu etapă, de către fiecare elev, a instrucţiunilor profesorului: nerespectarea acestei cerinţe conduce la “pauze” nedorite pentru a realiza reconstituirea simultaneităţii acţiunilor.
Pentru proiectarea didactică eficientă, profesorul trebuie să-şi propună finalizarea unei etape de instruire într-o şedinţă de lucru de 2 ore, astfel încât să nu mai fie necesară reluarea ultimelor secvenţe din şedinţa anterioară.
Aplicaţiile prezentate efectiv elevilor, cu care aceştia vor lucra, trebuie să aibă ca obiect, pe cât posibil, probleme concrete ale activităţilor productive din domeniul de activitate pentru a sublinia avantajele utilizării sistemelor informatice. Achiziţia treptată a cunoştinţelor şi deprinderilor poate fi stimulată printr-o prezentare atractivă şi motivantă a programelor.
Evaluarea trebuie să vizeze mai ales interpretarea creativă a informaţiilor şi capacitatea de a rezolva o situaţie-problemă cu ajutorul calculatorului.
Instruirea interactivă specifică acestei discipline contribuie şi la conştientizarea faptului că un bun utilizator al calculatorului are şanse mai mari de reuşită în acţiunea de integrare socio-profesională.
Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea programei, profesorul trebuie să adapteze conţinutul instruirii la conţinutul disciplinelor tehnice de specialitate şi să colaboreze cu profesorii de la disciplinele de specialitate pentru realizarea de activităţi specifice domeniului.
Pentru buna desfăşurare a orelor şi aplicarea programei se sugerează următoarele activităţi de învăţare specifice tuturor liceelor şi şcolilor de arte şi meserii:
SPECIALIZAREA ŞTIINŢE ALE NATURII – PROFIL REAL
-          prelucrarea datelor experimentale, modelarea, simularea şi controlul evenimentelor, reprezentarea grafică a datelor experimentale
-          utilizarea bazelor de date pentru evidenţierea în timp a unor fenomene
-          folosirea unor aplicaţii specifice domeniului
SPECIALIZAREA  ŞTIINŢE SOCIALE – PROFIL UMANIST
-          documentarea şi realizarea unor documente specifice domeniului: chestionare, interviuri, teste, scrisori de intenţie, cerere de oferte, oferte, prelucrarea datelor statistice şi reprezentarea grafică a acestora
LICEU TEHNOLOGIC - PROFIL RESURSE
-          realizarea unor documente specifice domeniului: reţete de fabricaţie, buletine de analiză pentru materii prime şi materiale şi produs finit, fişă de evidenţă a materiilor prime şi auxiliare, raport de fabricaţie, fişe de evidenţă pentru produsele finite,  situaţii de consum specific, evidenţa materiilor prime şi a materialelor, rapoarte lunare, trimestriale şi anuale privind consumul de materii prime şi materiale, realizarea de bilanţuri parţiale şi totale, realizarea unei baze de date privind microorganismele utile şi dăunătoare specifice domeniului, privind condiţiile externe care influenţează activitatea microorganismelor, precum şi microorganismele care produc fermentaţii, preluarea, analiza, prelucrarea şi interpretarea datelor conţinute în bazele de date specifice create, etc.
LICEU TEHNOLOGIC -  PROFIL SERVICII
-          realizarea unor documente specifice domeniului: cerere de oferte, ofertă, scrisoare comercială, procese verbale, rapoarte de gestiune, de sinteză a activităţii economice, etc.
-          aplicaţii realizate cu ajutorul foilor de calcul pentru evidenţa cheltuielilor şi veniturilor, pentru determinarea profitului şi a impozitului pe profit, a TVA-ului etc.
-          folosirea aplicaţiilor pentru realizarea proiectelor ce au în vedere bagajul de cunoştinţe economice dobândite de elev la disciplinele de specialitate
LICEU TEHNOLOGIC - PROFIL TEHNIC
-          folosirea aplicaţiilor pentru realizarea proiectelor ce au în vedere bagajul de cunoştinţe tehnice dobândite de elev la disciplinele de specialitate
-          aplicaţii realizate cu ajutorul foilor de calcul pentru evidenţa materialelor folosite, a măsurătorilor realizate, a fişelor tehnice, a unor calcule statistice
Sarcinile de lucru alese pot fi atât din domeniul tehnic (industrial) cât şi din domeniul monitorizării condiţiilor de mediu (aplicaţii în ecologie), al serviciilor (transport în comun, distribuţie energie electrică) sau al informatizării habitatului.
La profilul Artistic – Liceu vocaţional, se va acorda o pondere importantă realizării de sarcini de lucru specifice domeniului artistic.
                                                                                            

PENTRU TOATE SPECIALIZĂRILE

-          discuţii cu elevii asupra necesităţii validării datelor în conformitate cu normele şi standardele în vigoare.
-          găsirea unor date reprezentative pentru cazuri generale, respectiv descoperirea a cât mai multe dintre cazurile particulare
-          formularea întrebărilor de tipul “Ce s-ar întâmpla dacă…?”
-          dezbateri pe tema fixării rolurilor în echipă în funcţie de interesele şi aptitudinile individuale
-          formularea unor probleme care să poată fi realizate în grupuri de elevi pe baza unor discuţii pre­li­mi­nare şi analiza problemei
-          educarea elevilor în ideea că orice activitate se finalizează cu un produs care trebuie să funcţioneze conform condiţiilor impuse de beneficiar, să fie însoţit de o documentaţie, să fie verificat, testat şi evaluat
-          prezentarea şi dezbaterea aplicaţiilor realizate
Rezultatul sarcinilor de lucru trebuie să aibă un mod de prezentare adecvat atât din punct de vedere ştiinţific cât şi al interfeţei grafice cu utilizatorul. Lucrul simultan profesor-elev presupune o monitorizare foarte strictă a fiecărui elev, astfel încât erorile să fie depistate înainte de trecerea la pasul următor. Imposibilitatea unui elev de a realiza corect o anumită etapă, nedetectată la timp, va necesita un timp sporit pentru remedierea erorilor pe care elevul, cuprins de “panică”, le-a făcut în încercarea de a se corecta şi de a ajunge din urmă prezentarea cadrului didactic.
Înaintea începerii studierii unui anumit software este benefic ca elevilor să le fie prezentată o aplicaţie demonstrativă complexă. Vor creşte astfel interesul şi motivarea pentru angrenarea într-un proces de învăţare care în prima sa parte cel puţin este anevoios şi lipsit de rezultate spectaculoase. Sublinierea creşterii şanselor de ocupare a unui loc de muncă în situaţia existenţei cunoştinţelor de utilizare a calculatorului conduce de asemenea la o implicare mai accentuată a elevilor în procesul de învăţare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Fotografia mea
buna sunt ionut am 15 ani si imi plac jocurile pe pc si lectura